The article
comes in Romanian and English
Traditii de Paşte
in zona Lapus, judetul Maramures
Paştele este cea mai importantă sărbătoare creştină, sărbătoare
a primăverii care aduce linişte în sufletele oamenilor. Farmecul deosebit al acestei
sărbători este dat atât de semnificaţia religioasă (şansa de mântuire) cât şi de tradiţii, care aparţin
unor straturi mai vechi precreştine. Ca orice mare sărbătoare creştină şi Paştele are anumite tradiţii
şi obiceiuri păstrate şi transmise din generaţie în generaţie, dar şi unele simboluri care o deosebesc
de altele, ca: Luminarea de Înviere, Oul roşu, Pasca şi mielul.
Lumea creştină întâmpină această sărbătoare cu o săptămână
înainte, ultima săptămână a Postului Mare, Săptămâna Patimilor, când se pregătesc sufleteşte
şi trupeşte înăsprind postul cât le stă în putinţă la fiecare. În această săptămână locuitorii
Ţării Lăpuşului poartă îmbrăcăminte mai închisă la culoare, de doliu, manifestă o tristeţe generală,
sunt mai liniştiţi şi au în gând patimile lui Iisus. Tot în această săptămână se ocupă de primenirea
locuinţelor, scot hainele la aerisit, îşi văruiesc casele în interior şi exterior, fac curăţenie prin
curţi, îşi confecţionează haine noi pentru sărbători, bărbaţii lucrează la câmp doar până joi, după
aceea ei dau o mână de ajutor soţiilor. Lucru foarte important: Până în Joia Mare toţi oamenii locului trec pe
la biserică pentru împărtăşanie şi cuminecare, încearcă să fie mai buni, să ierte pe cei ce le-au
greşit.
Tot acum începe pregătirea mâncărurilor specifice sărbătorii.
În Joia Mare se vopsesc ouăle cu vopsea de culoare roşie, la casele unde sunt fete de măritat se
fac şi ouă încondeiate cu ceară în diferite motive populare. Vinerea se ţine sărbătoare şi se merge
la biserică pentru a asculta Prohodul Domnului, iar în Sâmbăta Mare se sacrifică mielul, se pregăteşte
mielul umplut, se coc pasca,
cozonacii şi păscuţa, un fel de pâine umplută cu brânză dulce
de vacă.
Înainte de miezul nopţii, oamenii se îndreaptă în linişte spre
biserică pentru a asista la Slujba de Înviere, pentru a lua lumină. După ce se termină Învierea,
oamenii se îndreaptă spre casă şi practică câteva lucruri învăţate de la înaintaşi, astfel:
Spălatul ritual – După ce au ajuns acasă de la Înviere, aduc
apă neîncepută, o pun într-un vas peste un ban de argint, un fir de busuioc şi un ou roşu. Toţi
ai casei se spală pe mâini şi pe faţă cu această apă pentru a fi curaţi ca argintul, frumoşi ca oul şi
căutaţi ca busuiocul. Apoi mănâncă din pasca sfinţită care a fost tăiată în cuburi, pusă într-un vas
nou peste care s-a turnat vin sfinţit. Pasca se face o singură dată pe an de Paşte, numai de femei văduve, se
aplică cu „pecetarul” un semn creştinesc pe ea, se coace apoi se duce la sfinţit la biserică
împreună cu vinul în Joia Mare. Înainte de a lua câte o lingură din pască se spune de trei ori: Hristos a
înviat!, iar cei din casă îi răspund: Adevărat a înviat! Numai după acest ritual se poate mânca şi din
celelalte bucate pregătite special pentru sărbători. De asemenea, după ce se mănâncă pască se
serveşte păscuţă, costiţă, miel umplut şi obligatoriu câte un ou roşu spart prin ciocnire,
existând credinţa că toţi cei care ciocnesc ouă de Paşti se vor întâlni pe lumea cealaltă. Când sparg ouăle
prin ciocnire, oamenii îşi zic: Hristos a înviat!, Adevărat a înviat!
Umblatul în ptiez - În dimineaţa primei zile de Paşte, în zona
Lăpuşului, copiii până la 9 ani umblă în ptiez, adică grupaţi în cete mici merg pe la vecini ca
să anunţe Învierea Domnului. Când ajung în faţa unei case ei strigă: Hristos a înviat!, la care li
se răspunde: Adevărat c-a înviat! Toţi primesc câte un ou roşu şi un pahar de mursă (o băutură
obţinută din fermentarea fagurilor de albine). La plecare copiii mulţumesc pentru darul primit şi urează
gazdei „Sărbători fericite”. Se spune că în această zi este bine ca pragul casei să fie trecut prima
dată de către un băiat care este aducător de noroc, şi pentru ca în gospodărie să nu fie
discordie tot restul anului. În această zi se stă în familie, se spune că nu e bine să mergi în vizită ca să nu
conturbi pe cei ce petrec. A doua zi este încetăţenit obiceiul de a merge finii la naşi cu cozonac, pască
şi ţuică.
Pupul cu două coarne-colacul ceremonial de Paşte - este o formă de
colac ceremonial care capătă prin vechimea lui un interes aparte, se face pentru a
se da de pomană la „Masa moşilor de Paşte”. Are mai multe semnificaţii. Luat în sens religios
semnifică începutul şi sfârşitul, semnifică şi întunericul şi lumina dar şi dualitatea lumii. Cele două
coarne ne duc cu gândul la motivul furcii cu două coarne din arta populară, motiv care se găseşte şi în
ornamentele de pe porţile de lemn şi care reprezintă coarnele consacrate unor zeităţi. În alt sens, se
spune că cele două coarne ale colacului semnifică şi lupta dintre bine şi rău, lupta contrariilor din
gândirea arhaică. Colacul ceremonial se face de către un grup de femei asociat după prescripţii ritualice
străvechi, se coace în cuptor pe vatră, se duce la biserică, este aşezat pe masa moşilor şi se
împarte între membrii familiei. Parţial se consumă de către familie, iar părţile care rămân din colac se
dau la animale pentru a li se stimula înmulţirea, bogăţia, pentru a fi ferite de boli.
Fărtăţia – este o practică prin care două familii apropiate ca
vârstă şi interese se obligă prin legământ cu colaci să se ajute în orice muncă, să participe
împreună la toate evenimentele de familie, de societate. A doua zi de Paşte au loc astfel de petreceri
în zona Lăpuşului, deoarece se crede că cei ce cuprind fărtăţii de Paşti au parte de cea mai
bună înţelegere şi întrajutorare reciprocă şi mult spor când se ajută între ei la treburile gospodăreşti.
Legământul este urmat de o petrecere cu lăutari, cu masă bogată, la care participă rudele celor două
familii implicate.
Descoperirea unor comori – În unele sate din zona Lăpuşului este
tradiţia ca în noaptea de Paşte, de la ora zero, un membru al familiei să stea la fereastră
sau pe verandă pentru a vedea locul unde apare o flacără albastră, locul unde se crede că sunt
îngropate comorile. A doua zi se duc şi sapă cu speranţa de a găsi comorile ascunse în căldări bine
ferecate.
Copacul cu ouă – După trecerea sărbătorilor, din ouăle vopsite
care au rămas de la masa de sărbători se scoate albuşul şi gălbenuşul cu grijă, cu o
linguriţă printr-o mică gaură făcută în partea mai ascuţită a oului. Cojile curăţate se atârnă câte
una în vârful fiecărei crenguţe din pomii mai mici din grădină. Se crede că acest lucru sporeşte rodul
pomilor din grădină, cojile ouălor rămase de la Paşte protejează grădina, aduc în acest loc bunăstare,
belşug, oul îşi continuă funcţia fertilizatoare, este purtător de puteri miraculoase.
Păstrarea acestor tradiţii în timp de către locuitorii din
ţinutul Lăpuş este un act patriotic, o formă de respect faţă de strămoşi şi o punte de legătură
între trecut şi viitor. Ca fiică a acestei zone şi în calitate de institutor de vreo 35 de ani, încerc să păstrez
pe cât se poate nealterate aceste tradiţii, atât în familie cât şi în grupul de elevi ce îmi
este încredinţat. Astfel, de vreo cinci ani, la noi în şcoală, s-a încetăţenit obiceiul de a organiza cu prilejul
sărbătorilor de Paşte o Expoziţie Internaţională de Artă Plastică numită „Lumina Învierii”.
În cadrul expoziţiei sunt expuse desene ce prezintă scene din
viaţa Mântuitorului, obiceiuri practicate în perioada acestor sărbători, desene reprezentând
diferite simboluri specifice Paştelui, precum şi desene ce redau preocupările oamenilor şi copiilor în
această perioadă a anului. Cele mai autentice şi reprezentative desene ale elevilor care respectă
tematica expoziţiei sunt premiate, iar învăţătorii şi profesorii coordonatori sunt răsplătiţi cu
diplome pentru activitatea lor de îndrumare.
Bibliografie:
1.Bogdan, M. Olos si N. Timis- Calendarul Maramuresului, Baia Mare,
1980
2.Pamfil Biltiu, Maria Biltiu, Victoria David—Obiceiuri de Craciun,
Anul Nou, Boboteaza si Pasti,
Editura EUROTIP, Baia Mare, 2007
443.Vasile Bele si colaboratorii – Din vatra satului (revista
socio-culturala) anul II, numarul 3, luna
martie 2010, Editura EUROTIP, Baia Mare
Prof. inv. primar Maria Costea
, Şc. cu clasele I-VIII „Vasile
Alecsandri”
Baia Mare, Judeţul Maramures
Easter Traditions
from the region of Lapus
Easter is the most important Christian celebration, a spring feast
that brings peace to people’s hearts. The special charm of this celebration resides both
in its religious signification (the chance of redeem) and in its traditions that belong to older
pre-christian layers.
As every big Christian celebration, has its own customs, traditions
and symbols carefully preserved and transmitted from father to son, such as: The
Resurrection Light, the red egg, the lamb, the Easter sweet cream cheese cake.
The Christian world prepares for this celebration a week before, the
last week of the Lent, also called the Passions’ week, when they prepare body and soul,
making the lent harsher as much as they can. The peasants from the region of Lapus use to wear
darker, mourning clothes during this week. They are more sad and quiet and keep thinking of
Jesus’ pain and sorrow. This week is also the time for cleaning the houses and refresh the
interior and exterior painting. They clean the yards and also make new clothes for the feast. Men go to
the fields only since Thursday, and then help their wives. It is to be mentioned that since the Holy
Thursday everybody goes to the church to confess, they try to become better, to forgive the mistakes
and help those in need.
By the Holy Thursday, housewives become to prepare the specific
meals. They paint the red eggs, and the girls ready to marry also make special Easter eggs
with popular motives dyed with wax. On the Holly Friday nobody works. People go to church to
hear the mass (the God’s mourning). On the Holy Saturday, lambs are sacrificed. Women prepare
the stuffed lamb. They also bake the pound cakes and the sweet cheese cake, a kind of bread
stuffed with sweet cow-cheese.
Before midnight, everybody goes to the church to attend the
Resurrection mass and to take light. After the end of the mass, they go home and do several
things they learned from their ancestors, such as:
The ritual washing. They put fresh water in a basin with a silver
coin, some basilic and a red egg. Everybody in the house must wash his hands and face with
this water to remain as clean as silver, as beautiful as the egg and as wanted as the basilic. Then
they eat pieces of the sweet cheese cake previously dipped in blessed wine. The sweet cheese cake
is baked only once in a year, for Easter. It must be made by widow women. After preparation,
before baking, women made
a Christian sign on it with a kind of special stamp, “pecetarul”.
The sweet cheese cake and the wine are brought to church together, on the Holly Thursday, to be
blessed by the priest. Before tasting a spoonful of the cake, people must say three times: “Christ
is resurrected!” and the family responds: “Indeed He is resurrected!” Only after accomplishing this
ritual people are allowed to eat the other meals. The meals that are served for the Easter table are
stuffed lamb, pork ribs and red eggs. The red egg must be broken ritually. It is said that people who
break the red eggs for Easter will surely meet in Heaven. When they knock eggs, people say again “Christ
is resurrected!” and “Indeed He is resurrected!”
Umblatul în ptiez - On the first morning of Easter, children under 9
years go through the village în ptiez, in small groups. They visit their neighbors to
announce that Christ is risen. When being in front of a house, children say the ritual salutation and
receive the answer, then the host gives them red eggs and a glass of a special drink called mursa, made
of fermented honey comb.
It is said that for Easter morning it’s good to have a boy as the
first visitor because it brings luck and also to avoid quarrels in the family. It is not advisable to make
visits this day because you could disturb the people who enjoy Christ’s resurrection. The next
day, godchildren go to visit their godmothers with presents such as pound cakes, sweet cheese cake and plum
brandy.
The two horns
fancy bread – the fancy bread for Easter is an old kind of fancy bread especially made
to be given for charity for the Easter Mosi (commemoration of the dead members of the family). It
signifies the beginning and the end of world, the dark and the light and also the duality of the
world. The two horns remember the popular motive of the pitchfork that can also be found on the wooden
gates. It signifies the horns of an old pagan divinity. From another point, the two horns of the fancy
bread signify the fight between good and evil. The fancy bread is made by a group of women
reunited according very old ritual requirements. Then the fancy bread is baked and brought to
church and placed on the ancestors’ table to be divided among the family members. People
give the remaining parts to the animals to preserve them from sickness and to make them more
fertile.
The brothershood The brotherhood is an agreement between
two families closely related by age and interests to help each other in any kind of works
and also to participate together to the family and village’s life. A great party with good food and
fiddler music follows the agreement between the two families.
Discovering treasures There is a custom in some villages from the
region of Lapus that one of the family members watches out by the window by midnight, in
Easter’s night to see a blue flame. It seems that the blue flame indicates the place where a
treasure is buried. If they see it, the next day they will try to dig and find the treasure.
The Easter eggs tree - When the feast time is gone, women gather
the remained painted eggs and carefully empty the shells by making a hole in the
sharper part of the egg. The clean shells are hanged by the branches of the big trees from the
garden because people believe that the trees will bear more fruit and the garden will be protected
and prosperity will reign the whole year. The egg carries on its protective and fertilizing
virtues.
The fact that people from Lapus have been struggling to preserve
those beautiful customs and traditions is an act of patriotism full of respect for the
ancestors but also a bridge between present and past. As for myself, being born in the region and having
the chance to be an experienced teacher of more than 35 years, I’ve been trying as much as possible
to keep these traditions alive in my family as well as among my pupils. As a consequence of this
preoccupation, I contributed, in my school, to the international art exhibition for Easter,
called “The Light of Resurection ” and destined to children under 14 years.
As a daughter of this region and as a primary school teacher for 35
years, I have tried to preserve these traditions both at home and at school with my class.
Thus, for the last 5 years I have participated in the art exhibitions
called “The Light of Ressurection”, organized each year in our school. This
international art exhibition shows drawings and paintings inspired by the life and passions of Jesus Christ, customs
and traditions, symbols of Easter.
There are also drawings depicting specific preoccupations of this
period of the year. The most representative drawings are rewarded with prizes, and teachers
receive diplomas for their guiding activity.
Bibliography:
1.Bogdan, M. Olos si N. Timis- Calendarul Maramuresului, Baia Mare,
1980
2.Pamfil Biltiu, Maria Biltiu, Victoria David—Obiceiuri de Craciun,
Anul Nou, Boboteaza si Pasti,
Editura EUROTIP, Baia Mare, 2007
3.Vasile Bele si colaboratorii – Din vatra satului (revista
socio-culturala) anul II, numarul 3, luna martie 2010, Editura EUROTIP, Baia Mare
by Prof. inv. primar Maria Costea
, Şc. cu clasele I-VIII „Vasile
Alecsandri”
Baia Mare, Judeţul Maramures
Translated into English by prof. Ioana Osian
Excerpt from “Customs and Traditions from Maramures, Romania”,
Editie bilingva romano-engleza, carte electronica, Coordonator prof.
Daniela Buda, Coperta prof. Octavian Pop, Editura Casei Corpului
Didactic “Maria Montessori”, Baia Mare, 2012, ISBN
978-606-8262-41-5
No comments:
Post a Comment