The article
comes in Romanian and English
Tradiţii si
obiceiuri din zona Chioarului
Ca în toate
localităţile din judeţul Maramureş, şi în comuna Boiu Mare,
localitate din zona Chioarului a
judeţului Maramureş "civilizaţia lemnului" îşi spune
cuvântul. Atât casa cât şi celelalte construcţii
tradiţionale din cadrul gospodăriei au fost ridicate din lemn de
stejar şi fag, cu o uşoară fundaţie de piatră
clădită, cu acoperiş din paie, şindrilă, ţiglă sau tablă. Din
gospodăria ţărănească putem enumera
următorele elemente: casa cu una sau două încăperi şi tindă,
şura cu grajd, "găbănaşul"
(cămara exterioară), coteţele pentru porci, coteţele pentru
găini, lemnăria, coşarul (coştei), privada
(W.C.-ul exterior), fântâna cu cumpănă, cuptorul de pâine, vasul
pentru adăpatul vitelor, stupii cu
albine, ocolul pentru oi, poarta şi împrejmuirile.
În evoluţia
gospodăriilor din comună, un rol important l-au avut ocupaţiile,
starea social-economică, tradiţia
locală, forma de teren, precum şi materialele de construcţie şi
experienţa meşterilor
populari. Gospodăriile ţăranilor exprimă situaţia economică,
gradul de cultură, precum şi simţul gospodăresc
tradiţional al fiecărei familii din sat. Fiecare colţişor al
gospodăriei este marcat de prezenţa omului
care îşi trăieşte viaţa după regulile proprii, reguli statornicite de
veacuri şi care pentru el au căpătat statut de lege. Marile momente din viaţa
omului (naşterea, nunta, moartea, jocul ţărănesc etc.) se desfăşoară în
acest mic univers.
Astăzi, când noul
îşi spune cuvântul în toate domeniile, gospodăria ţărănească
tradiţională suferă şi ea o metamorfoză. O serie de construcţii
din lemn şi pământ
dispar, fiind înlocuite cu construcţii din cărămidă şi beton, etajate şi
supraetajate. Casele îşi îmbogăţesc numărul încăperilor, îşi schimbă organizarea
spaţiilor, îşi introduc cameră de baie, iar în ultimul timp au microcentrale
pentru încălzirea întregii gospodării.Interiorul locuinţelor este supus
obiceiului local, fiind adaptat nevoilor practice şi ocupaţiilor
zilnice ale fiecărei
familii. În încăperea principală se aflau: soba, unul sau două
paturi din lemn, lada pentru păstrarea
hainelor, masa din lemn lustruită, scaune din lemn, lada de zestre,
leagănul pentru copii etc.
Actualul interior al caselor s-a adaptat cerinţelor moderne,
preluând puţine elemente
tradiţionale. Din cele mai vechi timpuri, femeile din Boiu Mare au
căutat să înfrumuseţeze interiorul casei
prin ţesături confecţionate cu multă măiestrie. Ele erau făcute
din cânepă, in, bumbac, lână sau
combinaţii ale acestora. Apariţia macrameului a determinat
gospodinele să confecţioneze şi
mileuri de o rară frumuseţe.
Portul popular este
ca o carte de vizită a fiecărei localităţi, exprimând tradiţia
specifică locului. Portul
femeiesc cuprinde: cămaşa de corp, cămaşa scurtă cu dantelă la
piept, poalele albe cu partea inferioară
croşetată, bluza de mătase, un şorţ din bumbac sau lână,
batic, vestă de culoare închisă
înflorată cu paiete, mărgele şi opinci sau pantofi cu toc jos.
Bărbaţii purtau cămaşă albă cu broderii la
mâneci, vestă neagră, pantaloni albi din lână, opinci sau
bocanci, curea lată şi pălărie sau
căciulă, în funcţie de anotimp. Acum costumele tradiţionale sunt
îmbrăcate numai de sărbători, în
restul anului folosindu-se vestimentaţie de oraş.
Ca de altfel în
toată zona etnografică Chioar, în Boiu Mare, obiceiurile au
căpătat caracter de lege, ca urmare a
însuşirii şi respectării lor de către marea majoritate a
populaţiei. În general obiceiurile
tradiţionale sunt strâns legate de sărbătorile religioase.
Obiceiurile de iarnă
sunt cele mai frumoase şi mult aşteptate de locuitorii comunei, ca
de altfel peste tot la
români. Prima este sărbătoarea Sfântului Nicolae, în ajunul
căreia copiii îşi aranjează
încălţămintea la uşă pentru a primi darurile de la Moş
Nicolae: obiecte de îmbrăcăminte, dulciuri şi chiar
bani pentru cei cuminţi, sau nuieluşa pentru cei neascultători. De
la începutul Postului Crăciunului
în sate se aud colinde tradiţionale, ca repetiţie pentru Crăciun.
Cu o săptămână
înainte de Crăciun are loc ceremonialul sacrificării porcului. În seara de Ajunul
Crăciunului copiii pornesc în grupuri de 3-5 la colindat prin sat,
întâi la neamuri şi vecini
apoi pe la restul caselor. Colindătorii sunt răsplătiţi cu
colaci, mere şi nuci, iar la miezul nopţii
fiecare se întoarce acasă. După miezul nopţii încep să umble
prin sat colindători adulţi. Ei sunt
primiţi cu vin, horincă, cozonaci şi fructe. Fiecare grup se
opreşte la un moment dat la una din case şi
petrece împreună cu gazda până în zori. Cei bătrâni se adună
la una din casele
lor şi cântă
colinde. În ziua de Crăciun toţi sătenii, îmbrăcaţi în
costumele tradiţionale, merg la biserică. În a
doua zi de Crăciun, după ce se întorc de la biserică, sătenii
organizează jocuri ţărăneşti, la
una din casele mai mari din sat (mai recent, la căminul cultural).
Noaptea Anului Nou
este prilej pentru tot felul de "previziuni" în privinţa
legăturilor între fetele şi feciorii
satului în anul ce vine. Tot în acestă seară, ca glumă, sătenii
îşi schimbă pe ascuns porţile între ei,
fără a le distruge. În prima zi a Aului Nou, toţi credincioşii
merg la Biserică, iar copiii umblă cu
Pluguşorul.
În ajunul Bobotezei
sunt sfinţite casele, iar de Bobotează sătenii merg la biserică
purtând vase cu apă spre a
fi sfinţită. Acestă apă este folosită de săteni, dar este dată
şi animalelor bolnave pentru a se
însănătoşi.
De Buna Vestire,
încă înainte de răsăritul soarelui, sătenii strâng crengile şi
frunzele uscate şi le dau foc în
mijlocul livezilor, simbolizând arderea răului anului care a
trecut. În Duminica
Floriilor sunt cinstiţi morţii, sărbătoare cunoscută sub
denumirea de "luminaţie".
Cu o zi înainte sătenii merg la cimitir şi curăţă mormintele,
iar duminica merg la ora fixată de preot,
care ţine în cimitir o slujbă de pomenire a morţilor. Gospodinele
împart la săraci şi copii cocuţi,
dulciuri şi pancove, bărbaţii se cinstesc cu horincă iar pe
morminte se pun lumânări aprinse.
De Sfântul Gheorghe
se obisnuieşte "udarea" fetelor şi celor care poartă
numele de Gheorghe.
După Postul Mare şi
după spălarea rituală din noaptea zilei din ajunul Paştelui,
familiile merg cu lumânări
la biserică aprope de miezul nopţii. Preotul începe slujba afară,
biserica este înconjurată de
trei ori de credincioşii cu lumânările aprinse apoi se intră în
biserică. A doua zi de Paşti, după ce
mergeau la biserică, sătenii organizau un joc care ţinea până
spre miezul nopţii.
Există de asemenea
multe obiceiuri legate de evenimente familiale: naşterea unui
copil, căsătoria,
moartea. După naşterea copilului moaşa are grijă de copil şi de
mamă timp de trei zile, iar copilul este
îmbăiat zilnic în apă în care se pun diferite obiecte aducătoare
de noroc. După aceea, timp de 40 de
zile mama nu primeşte vizite şi se îngrijeşte exclusiv de copil.
La 40 de zile de la naştere mama
copilului merge la biserică pentru "molitvă", iar la şase
săptămâni are loc botezul. Ritualul
botezului este unic în ţară. Numele copilului este în general
preluat de la bunici sau străbunici.
Participanţii aduc daruri copilului, de regulă îmbrăcăminte.
Cu ocazia căsătoriei
sunt parcurse anumite etape obligatorii: peţitul fetei, mersul pe
vedere (vizita de răspuns
a părinţilor fetei), logodna, căsătoria la primărie (în general
cu o săptămână înaintea nunţii),
cununia la biserică şi nunta. Cununia religioasă este precedată
de perindarea alaiului, cu
dialogurile tradiţionale, pe la casele mirelui, naşilor şi
miresei, unde se desfăşoară nunta propriu-zisă.
Locuitorii comunei
au o fire veselă, fiind gata să folosească orice eveniment
deosebit pentru petrecere şi
bucurie. Ei sunt şi foarte ospitalieri, dovadă fiind şi obiceiul
de a servi cu ceva pe oricine intră în
ograda sau casa lor. De regulă, musafirul este servit "în
fugă" cu slănină, cârnaţi, pâine, horincă şi
vin.
Traditions from
the region of Chioar, Maramureş, Romania
Wood is a definitory
element (an emblem) for the village of Boiu Mare as well as for the whole area of
Maramures. The house and the traditional annexes are made of oak and
beech wood, built on a
light foundation of stone, and a roof made of straw, tile or iron
sheet. A traditional peasant
household must have the following elements: the house with one or two
rooms and veranda, the
shed and the stable, the “gabanas”- an outside storage room, the
pigsty and thehen coop, the corn
storage room (costei), the outside toilet, the wood yard, the bakery,
the
watering place, the
draw well, the sheep fold, the colony of bees and the gate and
fences.
The rural households
reflect the economic situation and the culture of their inhabitants,
as well as the economic
common sense of the owner. Every corner of the peasant household
bears its owner’s mark,
because peasants live in their universe according their own rules,
old as life itself. Those rules govern
the most important events of the peasant life: birth, wedding, death,
the round dances.
Nowadays, when new
rules tend to replace the ancient
traditions, the traditional
household undergoes a metamorphosis.
Some of the wooden
buildings disappear, replaced by modern concrete and bricks
ones, with two or more levels. The number of rooms in the house
increases, their organization changes. Wanting more comfort, people
build bathrooms inside the houses and introduce modern
heating system for the whole household. The space inside the house is
adapted to the local custom as well as to each family’s specific
needs. In the old peasant houses, there was a main
room with stove, one
or two beds made of wood and a chest containing the
woman’s dowry and the clothes, a polished wooden table, and the crib.
Way to modernity, the house left behind number of the traditional
elements.
Women from Boiu Mare
have always been famous for their ability to make linen cloths to decorate the walls
and other places of the houses. Later one, they also learned to make
beautiful laces.
As well as for other
Romanian regions, peasants' clothes are like a visit-card, the core
of tradition. In our
region, women wear a shirt, a shorter shirt decorated with lace on
the chest, a white skirt with the
lower part knitted of wool, a silk blouse and an apron made of wool
or cotton, a head kerchief, a
dark-colored vest embroided with beads, a beads necklace, peasant
sandals or low-heel shoes. Men
wear a white shirt with decorations at the sleeves, a black vest and
white wool trousers,
peasant sandals or boots, a large strap and a hat or a fur cap in
winter. Nowadays, traditional clothes
are worn only for big celebrations, people using modern clothes in
their daily life.
Generally,
traditions have been closely related to religious feasts. They became
rule after being assimilated by
a large part of the population.
The most beautiful
traditions are those related to the winter celebrations. People of
our village await them
impatiently all long of the year. The feast of Saint Nicholas First
opens the winter celebrations. On the
feast’s eve, children polish their shoes carefully and then place
them on the door step to receive
the saint’s presents: sweets, clothes, or even money for the
children who behave well, but
also a wig for the naughty ones. In the Romanian tradition, Saint
Nicholas is the one who brings
presents to the children who behave well all year’s long. Christmas
carols can be heard in the
villages from the beginning of the Advent, as a rehearsal for the big
feast. A week before Christmas
pigs are sacrificed.
On Christmas Eve, in
the evening, carolers start to wander in groups of 3 or 5. Children open the way. They
first visit their relatives, then the neighbors, and everybody else
in the village.
The carolers receive
apples and nuts in reward. They are allowed to go singing until
midnight, then they must go home.
At midnight, there is time for the adult carolers. Hosts treat them
with wine, plum brandy and
pound cakes. Finally, each group stops to a house where they remain
till dawn to celebrate. Old
people gather and sing carols. On Christmas day, everybody goes to
the church wearing their best
clothes. The next day, after the mess, peasants organize traditional
dances in somebody’s big
yard.
The New Year’s Eve
is full of all kind of beliefs, games and jokes. People try to
foretell which young boy and
girl will become close to marry on the year come. They also make fun
one of the other. For
example, they change the place of the gates, without destroying them.
On the New Year’s first day,
people go to the church and then children go round the village as for
Christmas.
They recite the
verses of Plugusorul, a traditional poetry meant to bring joy and
prosperity in all the houses.
On Saint John’s
feast, the 6 th of January, the priest visits all the houses and
arouses them with holly water.
Then, people go to the church and bring bottles of holly water to
their houses.
They also give holly
water to drink to the sick animals. The holly water is kept carefully
all the year’s long
because it may be useful to people and animals as well.
On the Annunciation,
at dawn, people bring together dry herbs and wood in their orchards and burn them in
order to burn down all the past year’s evil.
People remember and
mourn their dead relatives on Palm Sunday. In Transylvania, this day is called
“luminatie” (the Light’s Day). A day before, people go to the
cemetery and clean the tombs. Then, on
Sunday, the priest celebrates a mess for the dead. Thumbs are covered
with flowers and light
candles. Women give small knot-shaped breads, sweet pies and other
sweets to the poor and
children. Men drink plum brandy.
On Saint George’s
feast, young boys use to water young girls and men called Gheorghe.
The next big feast
is Easter, preceded by the Lent. A day before Easter, people wash themselves in a
symbolic way. In the evening, by midnight, everybody goes to the
church with light candles. The priest
starts the mess outside, people go round the church three times,
keeping light candles and singing
Easter songs, then they enter the church to hear the mess. On Easter's second day, they
organize a big round dance.
Birth, marriage and
even death give also way to celebration. After a child’s birth,
the midwife takes care
of mother and child for 3 days. She bathes daily the little one in
special water with objects that
bring luck. Then, for the next 40 days, the mother takes care of her
baby and nobody can visit
her. When this period finishes, the mother goes to the church to a
special mess.
When the child is 6
weeks old, he is baptized following a unique ritual. The child
generally takes name from his
grandparents. For the baptism, children receive presents, mainly
clothes.
Marriage must also
follow a series of rituals: the girl’s asking for marry, the visit
for seeing, when the girl’s parents
agree to the marriage, the betrothal, the marriage at the village’s
house (generally a week before the
feast), the marriage mess and then the feast. The bride and groom go
to the church with a big
train of friends and relatives. The religious wedding is preceded by
the retinue’s visit to the houses
of the groom, gos parents and bride, where the proper wedding
traditions take place.
The merry villagers
take each opportunity to have fun and party. They are very
hospitable. Their custom of serving
all people who visit their homes with food and drinks is a very good
proof of it.
Usually, they serve
their guests on the spot with home cooked smoked bacon, and
sausages, bread and horincă
(very strong home made spirit) and wine.
prof.înv. primar
Centeri Florentina
Translated by prof.
Ioana Osian
Excerpt from
“Customs and Traditions from Maramures, Romania”, Editie bilingva
romano-engleza, carte electronica, Coordonator prof. Daniela Buda,
Coperta prof. Octavian Pop, Editura Casei Corpului Didactic “Maria
Montessori”, Baia Mare, 2012, ISBN 978-606-8262-41-5
No comments:
Post a Comment