The article
comes in Romanian and English
Nunta
Înainte se alegeau
naşi o familie din sat pentru ambii miri, oameni în vârstă,
căsătoriţi. Acum naşii se aleg dintre
neamuri, prieteni, pot fi şi necăsătoriţi. Naşii pot fi mai
multe perechi 2-3 pentru mire şi 2-3 pentru
mireasă.
Nu este indicat să
faci nuntă în zilele de miercuri şi vineri (zile de post), în
posturile sau în perioadele când
biserica stabileşte că nunţile sunt oprite. Se poate face nuntă
în câşlegi (perioadele dintre
posturi).
În ziua nunţii,
mirele merge la mireasă cu alaiul precedat de 5 – 6 flăcăi
îmbrăcaţi în costum popular, călare pe
cai îmbrăcaţi cu covoare, clopoţei, batiste şi panglici.
Călăreţii vesteau sosirea nunţii.
Înainte de plecarea
la cununie, mirii îşi iau iertare de la familie – părinţi,
fraţi, etc. Iertăciunea se face conform unui
ritual bine stabilit. Un bărbat rosteşte Tatăl Nostru, apoi
întinde miresei un pahar de ţuică. Mireasa închină întâi tatălui, cere tatălui iertare
pentru greşeli apoi gustă din pahar. Acesta gustă
din pahar, dă ultimele sfaturi. Ritualul de iertăciune se
desfăşoară cu fiecare membru al familiei
în parte. După încheierea închinatului, părinţii salută pe
mire sau mireasă şi se pleacă la cununie.
Înainte de plecarea cortegiului, pentru a evita deochiul, se pune un
pic de sare în pantofii
mirilor. O altă superstiţie este legată de ieşirea din biserică,
deoarece se spune că cel care va călca
primul afară din biserică va conduce în casă. De aceea, la
ieşirea din biserică, fiecare din cei doi
tineri căsătoriţi încearcă să pună primul piciorul peste
pragul bisericii.
În trecut, nunţile
se făceau acasă mirele- nuntea la casa lui, iar mireasa la a ei. La
miezul nopţii, mirele pleca cu
alaiul la casa miresei. Mireasa şi druşca erau ascunse. După ce
alaiul intra în casa miresei,doi bărbaţi
din ambele părţi discutau despre ce caută alaiul. Am auzit că
aveţi o fată frumoasă şi am
venit s-o ducem la casa noastră. Se aducea o fetiţă gătită cu un
batic în chip de cunună, care
încearcă să treacă drept mireasă, dar pe care nuntaşii o
resping, deoarece trebuie să mai crească. Fetiţa
e răsplătită cu dulciuri şi pleacă. Este adusă apoi druşca.
Aceasta este reţinută la masă, dar se
continuă târguiala. În final este adusă mireasa, iar când
aceasta apare în prag începe să cânte
muzica. Mireasa se aşază lângă mire, iar nunta continuă până
în seara zilei următoare.
Material realizat de
învăţător Zaplac Marcela, Şcoala cu clasele I – VIII „Vasile
Alecsandri”Baia Mare şi învăţător Paşca
Măricuţa, Şcoala cu clasele I – VIII Ieud, Maramures
The Wedding
In the past, the
wedding parties took place at home. The groom was celebrating his wedding with his
friends and relatives, and so did the bride. At midnight, the groom
came with his honor suite to take
his bride home. The bride and her maid of honor remained hidden. When
the suite entered the
bride’s house, two men from both the families were chosen to
discuss about the purpose of the
visit. The discussion takes place in verses such as: we heard about a
daughter as beautiful as a
flower and we came to take her to our home. The bride’s parents
then bring a little girl with a
headkerchief in a wedding crown’s shape on her head. The little
girl pretends she is the bride, but the groom
refuses her and says she is beautiful indeed but she must still grow
up. The little girl receives
sweets in compensation and leaves. Then comes the maid of honor. She
is also refused, but asked
to remain at table and the bargaining goes on. Finally, the bride
shows up and the fiddlers start
to sing. The bride takes a sit by her groom and the wedding party
goes on till the next evening.
Primary school
teacher Zaplac Marcela, Şcoala cu clasele I – VIII „Vasile
Alecsandri” Baia Mare, Primary school
teacher Paşca Măricuţa, Şcoala cu clasele I – VIII Ieud,
Maramures.
Translated by prof.
Ioana Osian
Excerpt from
“Customs and Traditions from Maramures, Romania”, Editie bilingva
romano-engleza, carte electronica, Coordonator prof. Daniela Buda,
Coperta prof. Octavian Pop, Editura Casei Corpului Didactic “Maria
Montessori”, Baia Mare, 2012, ISBN 978-606-8262-41-5
No comments:
Post a Comment