The article comes in Romanian and English
Logodna
La peţit mergea
viitorul mire cu un prieten sau neam. Dacă mirele era mai timid,
însoţitorul peţea în numele lui. Peţitul
se făcea în ziua de marţi.
Mirele nu primea
răspunsul pe loc. El venea «după vălaş » (răspuns) joi seara.
Dacă răspunsul era afirmativ, i se
spunea, dacă peţitul era refuzat se invocau diverse motive: ba că
fata e prea tânără,ba că le-o murit
cineva din neam, ba că-s câşlegile (perioada când se pot face
nunţi) prea scurte, etc.
Logodna se numeşte
«tomală ». După ce feciorul a primit vălaşul, sâmbăta seara
viitorii miri însoţiţi de o fată şi un
băiat (druşca şi stegarul) se duc la preotul din sat să-i
învoiască. După prezentarea mirilor în faţa
preotului acesta va anunţa la biserică, după terminarea slujbei,
în trei duminici consecutiv logodna
dintre cei doi, făcând precizarea că «dacă cineva cunoaşte vreo
piedică să anunţe preotul ».
Această predică putea fi gradul de rudenie. Căsătoria este oprită
până la gradul patru (între fraţi,
veri primari, veri de-al doilea), dar sunt cazuri în care, cu
acordul special al bisericii (se
plăteşte dispensie), se pot căsători veri de gradul doi. Logodna
era considerată oficială numai după
anunţarea ei de către preot în biserică. Mai demult, mirele îi
dădea miresei o năframă de culoare deschisă
(albă, crem, galbenă). Acum, mirele îi dă miresei inelul de
logodnă şi alte bijuterii. Nu se
schimbau inelele pentru că nu se oferea inel, mirii nu aveau inele.
După ce înţelegerea
este făcută şi tomala stabilită, sâmbăta după-amiaza, mama
feciorului, însoţită de un
grup de 6-8 fete şi femei merge la casa miresei pentru a «da mâna
», semn că se invoieşte ca fata
să-i fie noră. În momentul când dau mâna, atât mama mirelui cât
şi mireasa poartă zadii de
lână şi «dau mâna prin zadii».
La masă se servesc
băutură, pancove şi haluşte (sarmale). Nu se aranjează masa şi
servesc cu mâna, fără a se
folosi furculiţa sau lingura.
Nu se purtau
discuţii despre zestre. Părinţii dau drept zestre ceea ce-şi
permit. Zestrea nu este şi nu a fost un
obstacol pentru fericirea tinerilor. Astăzi, zestrea constă în
mobilier pentru casă, vase, covoare, care se
cumpără. Mai de mult, zestrea consta în perne cu săcuţi (feţe
de pernă) cusuţi dinpânză de casă de
către fată, ţoluri (covoare) cu care se împodobea casa,
ştergători (ştergare).
Toate acestea erau
făcute de mâna fetei, cusute sau ţesute. Dacă familia era avută
şi nu mai erau alţi copii, fata
mai primea vacă cu lapte, porc şi păsări.
Logodnele nu se
strică, deoarece fata care a stricat logodna «nu are un preţ bun»,
şi este vorbită de rău în sat.
Dacă băiatul strică logodna, este considerat «batjocuros », şi
va fi evitat de fete şi de familiile acestora.
Material realizat de
învăţător Zaplac Marcela, Şcoala cu clasele I – VIII „Vasile
Alecsandri” Baia Mare şi învăţător Paşca
Măricuţa, Şcoala cu clasele I – VIII Ieud, Maramures
The Engagement
It was the future
groom who went to the parent’s house to ask the young girl to marry
him.
He was usually
accompanied by one of his friends or relatives. Tuesday was a proper
day for the asking in marriage.
The groom didn’t receive an immediate response to the asking, but
had to come back on
Thursday evening. If the response was an “Yes”, he was told
directly, if the girl didn’t want to marry him,
he was told or the girl is too young, or one of the relatives was
dead, and so on.
When the young boy
has had the answer, on Saturday evening, he and the young girl went to pay a visit to
the priest to seal the engagement. After this visit, it is the priest
who makes the engagement known to
the whole village after the religious service for 3 Sundays, adding
that if somebody knows a
reason for the two young people are not allowed to marry, he has to
tell it to the priest. Kinship
could be a possible obstacle for the marriage. Marriage was not
allowed between brothers,
cousins, second cousins, but, in very rare occasions, with the
Church’s special permission (paid),
second cousins were allowed to marry. In the past, the groom gave his
bride a white or cream head
kerchief as a sign of their engagement. There was no changing rings
because people didn’t have
wedding rings. Now, the groom gives his bride a wedding ring and
other jewels.
After the
engagement, on Saturday afternoon, the groom’s mother goes to the
bride’s house, accompanied by 6 or
8 women and young girls. This visit means that the boy’s mother
likes and agrees her future
daughter in law. When they shake hands, both the young girl and the
future mother in law wear
woolen aprons and «shake hands through the aprons».
6The young girl
awaits the older ones with sweet pancakes, sarmale and plum drink.
There is no table set, and
people are supposed to eat by hand. There were no discussions about
the young girl’ dowry. The
dowry never was an obstacle for the young people’s happiness. In
the past, the parents gave their
daughter as dowry useful things such as pillows, carpets, rugs and tapestry, embroidered towels,
all of them home made. Any young girl was supposed to spin and weave
the wool and therefore
her dowry was a proud sign of the girl’s diligence and ability
Nowadays, they give furniture,
carpets, plates and dishes bought from the market..
If the family had
the means, the girl was also given a milking cow, a pig and poultry.
Public engagements
are not supposed to be broken. The girl who breaks the engagement is ill spoken in the
village, and if the boy does this, he is called not reliable and
therefore avoided by the young girls
to marry and their families.
Primary school
teacher Zaplac Marcela, Şcoala cu clasele I – VIII „Vasile
Alecsandri” Baia Mare
Primary school
teacher Paşca Măricuţa, Şcoala cu clasele I – VIII Ieud,
Maramures.
Translated by prof.
Ioana Osian
Excerpt from
“Customs and Traditions from Maramures, Romania”, Editie bilingva
romano-engleza, carte electronica, Coordonator prof. Daniela Buda,
Coperta prof. Octavian Pop, Editura Casei Corpului Didactic “Maria
Montessori”, Baia Mare, 2012, ISBN 978-606-8262-41-5
No comments:
Post a Comment