The article
comes in Romanian and English
Florile galbene,
delicate de sânzâiene (lat.Galium verum), cu puternic miros şi
virtuţi terapeutice sunt
asociate sărbătorii creştine a Sfântului Ion, eveniment care are
loc în preajma solstiţiului de
vară (24 iunie), la înjumătăţirea anului, când nu mai cântă
cucul, iar soarele străluceşte frumos
pe cer. Această asemănare sugerează un efect de magie simpatetică.
În farmacopeea populară
planta e recunoscută pentru capacitatea de vindecare a mai multor
boli, iar în mitologie
florilor de sânzâiene le sunt asociate Ielele sau Drăgaicele,
numite eufemistic Frumoasele, pentru a
scăpa de pedepsele severe aplicate muritorilor care le privesc sau
le rostesc numele. Totuşi, în
pluralitatea maleficelor Sânzâiene, există şi o zână bună
-Iana Sânziana.
Numele provine din
latinescul Sanctae Diana (v. M. Eliade- Histoire des croyances et des
idées réligiueuses).
Se cunosc câteva
credinţe referitoare la florile de sânzâiene care sunt sfinţite
la biserică şi aduse acasă
pentru a fi aşezate la ferestre, la porţi sau streşinile caselor
pentru a le feri de duhuri rele. Ele
sunt utilizate şi în scop divinatoriu, în multe din satele
maramureşene păstrându-se credinţa în
capacităţile oraculare ale acestor plante. Astfel, în ajunul
sărbătorii, fetele tinere merg în grupuri şi culeg
florile din care fac tot atâtea cununiţe câte persoane sunt în
casă. Apoi le aruncă pe acoperiş
pronunţând numele asociat coroanei. Dacă o coroană alunecă, fără
să cadă, cei prezenţi consideră
că persoana va avea o problemă de sănătate, durata acesteia fiind
sugerată de dimensiunea
alunecării. Dacă o coroană cade, avertismentul e ceva mai sever,
sugerând decesul, dacă la rearuncare
cununa cade iar. Stabilitatea unei coroane aduce multă bucurie,
fiindcă pe toţi îi preocupă soarta
celor dragi. Dacă printre florile de sânzâiene sunt şi scaieţi,
norocul se măsoară dupâ cât creşte
puful până dimineaţa, aşa cum se întâmplă, de fapt şi la
Blagoveştene, când norocul e vestit de
numărul mâţişorilor de pe răchita primită de la biserică şi
de puful care se adună până a doua zi.
La actualizarea
ritualului de Sânzâiene au participat următoarele persoane:
Informator: Irina
Calincan
Coordonatori: Prof.
Elena Calincan
, Înv. Maria Costea
, Prof. Lia Cernestean
Elevi:
Ungur Iulian
- cl. a VIII-a B,
Petö Andrada- cl.a VI-a B,
Muresan Laura- cl.a
VI-a B,
Sabau Madalina
Lavinia- cl a II-a B,
Cosa Denisa - cl. a II-a B.
Parinţi: Ungur
Lodovica, Ungur Dorel, Sabou Marinela Lucica, Cosa Elena
Sânzâiene
(Midsummer)
“The delicate
yellow flowers of sânzâiene (lat.Galium verum), with a strong smell
and therapeutic virtues,
are associated to the Christian celebration of St. John, event that
is observed around the summer
solstice (June 24), on midsummer, when the cuckoo doesn’t sing any
more and the sun shines
nicely in the sky. This resemblance suggests an effect of sympathetic
magic. In the folklore
pharmacopoeia this plant is known for its capacity to heal several
illnesses. In the Romanian mythology,
the flowers of Sânzâiene are associated to the Iele (supernatural
female beings, who are said
to be wild, seductive and magical), or Drăgaice (Drăgaica is
associated to the Diana godess),
euphemistically called „Frumoasele” (The beautiful ones), in
order to escape the severe
punishments they give the mortals who dare top look at them or say
their names.
Anyway, in the
plurality of the malefic Sânzâiene, there is also a good fairy –
Iana Sânziana. Her name comes from the
Latin Sanctae Diana (vaccording to M. Eliade- Histoire des croyances
et des idées
réligiueuses).
There are several
beliefs regarding these flowers that are blessed in church and
brought home to be placed at
the windows, the gates or the house eaves to protect them from the
evil ghosts. They are
used for divine purposes in the villages from Maramureş, preserving
the belief in this flower’s
oracular capacity. Thus, on Midsummer Eve, the girls gather in groups
and go to pick up these flowers and
make small crowns of them – as many of them as there are members in
the family. Then they
throw the little flower crowns on the house roof calling the name of
the person associated to that
crown. If a crown slides, without falling down, they believe that
person will have some health issues,
its duration being suggested by the dimension of the slide. If a
crown falls down, the warning
is more severe, suggesting death if the crown falls down when it is
thrown on the hose the second
time. The stability of the crown brings much joy, because everyone
is preoccupied by the
fate of their loved ones. If among the sânzâiene there are also
some thistle, the person’s luck is
measured by the quantity of thistledown grown by morning.
”
Informer: Irina
Calincan
Coordinators: Prof.
Elena Calincan
, Înv. Maria Costea
, Prof. Lia Cernestean
Students:
Ungur
Iulian - cl. a VIII-a B,
Petö Andrada- cl.a VI-a B,
Muresan Laura-
cl.a VI-a B,
Sabau Madalina
Lavinia- cl a II-a B,
Cosa Denisa - cl. a II-a B.
Parents: Ungur
Lodovica, Ungur Dorel, Sabou Marinela Lucica, Cosa Elena
Translated by prof.
Brigitta Daniela Buda
Excerpt from
“Customs and Traditions from Maramures, Romania”, Editie bilingva
romano-engleza, carte electronica, Coordonator prof. Daniela Buda,
Coperta prof. Octavian Pop, Editura Casei Corpului Didactic “Maria
Montessori”, Baia Mare, 2012, ISBN 978-606-8262-41-5
No comments:
Post a Comment